Monday, January 13, 2020

Diet journey #1

Assalamualaikum...

Selepas kahwin, berat aku naik mendadak. Bayangkan dari 45kg (tahun 2015) ke 75kg (tahun 2019)..
Berapa kilo naik selama 4 tahun?? hahaha

Pada tahun 2017, company aku ada buat health screening test. And the result from body composition analysis is OBESE!!

membesar dengan jayanya kan?
Kalau ikutkan pemakanan, masa bujang and kahwin sama je. Masa bujang memang makan banyak, tapi still keding. Kawan semua gelar aku majlis perbandaran, sebab aku suka habiskan makanan dorang kalau dorang tak habes (tak suka membazir). Bila dah kahwin, sikit2 berat badan naik. Orang cakap sebab bahagia. hehe. Alhamdulillah, bahagia sangat.

So, I've decided to diet! Tahun 2019 baru berazam nak start diet. haha
So my journey begin...

Aku hanya diet tak makan nasi & tak ambil gula. Gula means, tak ambil minuman manis, makanan manis contoh kuih, kek. Banyakkan minum air kosong. Kadang2 aku akan campurkan air kosong dengan chia seed atau lemon.

23 Jan 2019 (start diet)
Masa ni berat 77kg. Masa mula2 diet ni aku amalkan Bizzi Body dari AS Legacy (produk Dato' Aliff Syukri).

Gambar dari Google
Minum benda ni pagi sebelum sarapan. Masa mula2 ambil ni, aku tak rasa lapa sampai ke lunch. Kiranya Bizzi Body ni pengganti sarapan aku. Lunch aku ada bawak bekal sendiri.

Ini antara menu aku buat:














Aku buat ala2 prep meal. Masak siap2, dekat ofis panaskan aje.

Lunch beg beli kat Mr DIY. hehe
After 10 days diet, aku turun 72kg. Amazing kan? Dalam 10 hari turun 5kg. Aku bukan la cut terus nasi dan gula. Dalam seminggu, sekali je makan nasi. And aku tak selalu amalkan Bizzi Body tu, sebabnya kalau nak commit beli benda tu mcm mahal la pulak. Satu botol ada 15 sachet je. So, aku tukar kepada fruit smoothie. Kebetulan masa annual dinner tahun2 lepas, dapat personal blender. So, sebelum gi keje, aku akan buat smoothie. Just letak fresh milk, buah, honey.


Lepas nampak penurunan, aku pelan2 control pemakanan. Makan nasi, tp tukar jenis beras (beras perang). Gula pun aku tukar ke gula perang.
Aku bukan sahaja diet, tp kene exercise. Luckily, company aku ada zumba setiap minggu.

Then, bulan 4 aku start diet dengan kawan2 ofis. Kitorang buat bet, sapa turun banyak dapat hadiah. Hehehe. Masa ni berat aku 72kg. After 2 months, my weight turun ke 66kg!!

---------------------------
Sekian saja perjalanan diet aku. Now berat aku dah naik sbb tak control makan. Hahahahaha
Berat maintain 73kg je.. tak naik, tak turun..
So, untuk 2020 ni, nak berazam balik untuk start diet.

No comments: